Forumi » Rešenje za sve probleme

Kako savladati nervozu kada putujete.

    • Moderator
    • 574 postova
    09. јун 2017. 12.29.23 CEST

     

    Putovanja mogu biti vedra i inspirativna – ali, takođe, mogu biti stresna i opterećujuća, a najčešće su emotivno iscrpljujuća. Postoji uzbuđenje, ali i činjenica da smo pod stresom, makar se to osećala samo malo. Nakon dolaska u novo mesto, treba se suočiti sa dosta toga. Sledi bombardovanje prizorima i zvucima, nepoznatom signalizacijom, nedostatak poznatih sistema podrške. A uz sve to verovatno ste i iscrpljeni i umorni od puta, pogotovo ako ste otputovali negde dalje. U nastavku sledi nekoliko saveta šta biste mogli da uradite kako bi vaš put prošao bez stresa…

     

    Pripreme

     

    Neki putnici pre puta istraže pažljivo svoju destinaciju i osmisle strogi plan. Ali, čak i najozbiljniji planovi se mogu promeniti ako postoje štrajkovi, neočekivani vremenski uslovi ili druge komplikacije. Oni koji vole predvidljiv raspored i plan doživeće ove promene stresno. Drugi će pak to prihvatiti kao priliku da dožive neočekivano. Sa druge strane, turisti koji ne planiraju ništa, drže se vodiča i rade stvari po nahođenju u riziku su od drugačijih opasnosti. Ne proveravanje saveta koje sve države daju, na primer, bi moglo da znači odlazak u područje gde su nemiri ili prirodne katastrofe, ili se posledice kreću u rasponu od nemogućnosti da se uhvati autobus do nekih mnogo gorih stvari. Bez znanja lokalnih zakona, možete biti uhapšeni zbog nošenja ilegalnih supstanci – kao što su svinjetina ili alkohol u nekim muslimanskim zemljama, ili čak zrna maka u UAE. Nepoznavanje ovih zakona neće sprečiti lokalne vlasti da vas smeste u zatvor – što sigurno povećava nivo stresa.

     

    Savet: Proverite savete Ministarstva spoljnih poslova pre putovanja. Saznajte korisne informacije o lokalnim zakonima, kao i koje su najbolje lokalne zdravstvene ustanove i bezbednosni rizici.

     

     

    Zdravstveni problemi

    Ljudi koji putuju, a imaju dugotrajne zdravstvene probleme, treba pažljivo da planiraju, čak i kada odlaze na kraća putovanja. Nemojte pretpostavljati da možete organizovati rutinske testove krvi svuda na svetu niti da će medicinski materijal biti uvek dostupan. Pristup takvim uslugama na nekom nepoznatom mestu (naročito u mestima gde se ne govori engleski ili ga malo ljudi govori) može biti dugotrajan i stresan.

     

    Savet: Ponesite sa sobom najznačajniju medicinsku dokumentaciju (ako imate ozbiljan zdravstveni problem) i spisak redovnih lekova koje uzimate sa njihovim generičkim imenima. Takođe, konsultujte se sa lekarom opšte prakse pre nego što rezervišete neko daleko putovanje ako imate zdravstvenih problema.

     

     

    Dobar stres, loš stres

    Napor koji uložite u organizaciju putovanja doprineće sigurno još boljem iskustvu. Nepredvidivost povećava uzbuđenje. I zaista, mnogi od nas vole da se osećaju pomalo van kontrole. Staviti sebe na ivicu izdržljivosti nekad može biti i uzbudljivo. Putovanje se može posmatrati i kao bekstvo od stresova kod kuće. Tako neki ljudi odlaze na putovanja nakon raskida ili tužnih događaja u svom životu, ili čak nakon dobijanja loše medicinske dijagnoze. Međutim, važno je da zapamtite da problemi za koje se nadate da ste ih ostavili kod kuće često vas prate i na putu. I nivo stresa koji ćete osetiti kada otputujete delimično zavisi i od toga kakva ste osoba po karakteru.

     

    Savet: Isključite telefon i pronađite mesto gde možete da se smirite. Možda je to lokalni spa centar ili jednostavno stolica ispred kafića – uživajte jer nemate ništa da radite, ali i promatrajte svet oko vas.

     

     

    Očekivanja

    Očekivanja utiču na nivo stresa. Možete zamišljati put u raj, ali ako je vaš prvi utisak zagađenje i siromaštvo, možete osetiti veliko razočaranje, čak i bes. Umor zbog puta i džetleg ograničavaju sposobnost da se borite sa kašnjenjima i iznenađenjima, i ugrožavaju uživanje. Ako vreme dozvoljava, podelite putovanje u kraće segmente, što je dobro za um i telo. Džetleg je uvek gori kada putujete na istok (jer tada „gubite“ vreme), a po nekim stručnjacima trebaće vam oko jedan dan za svaki sat vremenske razlike da biste prilagodili spavanje novoj vremenskoj zoni. Digestivnom traktu je često potrebno i duže da se vrati u normalu. Ne postoje dokazani biljni ili farmakološki lekovi koji bi momentalno suzbili simptome džetlega, ali izlazak na svetlost najčešće pomaže. Da bi se ubrzao povratak biološkog sata konzumirajte visoko-proteinske obroke rano u toku dana, a obroke sa manje proteina i ugljenih hidrata uveče.

     

    Savet: Pažljivo razmotrite red letenja i letove koje imate na raspolaganju, a ne rezervišite automatski najjeftiniji let. Nekada je pametnije rezervisati i malo skuplji let ako ćete stići u boljem trenutku koji će vam pomoći da se ublaži vremenska razlika, umor i osećaj dezorijentacije.

     

     

    Raspored

    Ključ za prijatan odmor, bez stresa, je da se izbegne putovanja prenatrpana ciljevima. Očekivanje da ćete videti sve što destinacija ima da ponudi, verovatno će vas dovesti do razočaranja i frustracije. Iskoristićete najviše od svakog putovanja i vratićete se kući odmorniji ako dovoljno vremena odvojite samo za opuštanje i posmatranje ljudi.

     

    Savet: Previše zadataka i ciljeva uvek povećava nivo stresa.

    I na kraju, najvažnije stvari koje treba zapamtiti su:

    1. Problemi koje ste ostavili kod kuće često pođu sa vama i na putovanje

    2. Putovanje je naporno, ali i uzbudljivo tako da budite strpljivi sa sobom i sa drugima

    3. Proverite bezbednosnu situaciju na destinaciji pre polaska

     

    Izvor:travelmagazine


    Poslednja izmena: 09. јун 2017. 12.34.50 CEST"